Monday, May 21, 2012

၂၀၀၈ ခုႏွစ္၊ ဖဲြ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ အတြင္းက ဥပေဒ အခ်င္းခ်င္း ပဋိပကၡျဖစ္ေနမႈမ်ား (အပိုင္း - ၃)

အခန္း (၄) 
ဥပေဒျပဳေရး
ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ 

လႊတ္ေတာ္ ႏွစ္ရပ္စနစ္ကိုက်င့္သုံးထားေၾကာင္း ေတြ႔ရေပသည္။ ပုဒ္မ ၇၄ အရ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ႏွစ္ရပ္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္တြင္ပါဝင္ေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။ ၇၄ (က) ႏွင့္ ၇၄ (ခ) တြင္ ပုဒ္မ ၁၀၉ ႏွင့္ ပုဒ္မ ၁၄၁ ပါ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္က အမည္စာရင္းတင္သြင္းသည့္ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္ေပါင္း ၁၆၆ ဦးရွိသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ဤသည္မွာ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒကို အထူးျခားဆုံး ဖြဲ႔စည္းပုံ ျဖစ္သြားေစပါသည္။ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သည္ ဥပေဒျပဳအာဏာကုိ က်င့္သုံးသည့္ လႊတ္ေတာ္ျဖစ္ပါသည္။ ဥပေဒျပဳသူထဲတြင္ တပ္မေတာ္သားမ်ားကို အမည္စာရင္းတင္သြင္း၍ ခန္႔အပ္ထားျခင္းမွာ ဒီမုိကေရစီ ေရြးခ်ယ္ေရးမူကို ဆန္႔က်င္ျပ႒ာန္းထားျခင္းျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေတာ္အေျခခံမူျဖစ္သည့္ ပုဒ္မ ၂၁ (က) ပါ “ႏုိင္ငံသားတုိင္းသည္ ဤဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒတြင္ သတ္မွတ္ထားသည့္ တန္းတူညီမွ်မႈ အခြင့္အေရး၊ လြတ္လပ္မႈ အခြင့္အေရး၊ တရားမွ်တမႈ အခြင့္အေရးတို႔ ခံစားခြင့္ရွိသည္။” ဟု ျပ႒ာန္းထားခ်က္အရ ႏုိင္ငံသားတုိင္း ခံစားခြင့္ရွိသည့္ အခြင့္အေရးမ်ားကို တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ၁၆၆ ဦးက လုယက္ယူထားသည္ကုိ ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ေတြ႔ရွိရပါသည္။ အေျခခံမူႏွင့္ ဆန္႔က်င္သည့္ပုဒ္မတုိင္းကို ပယ္ဖ်က္ပစ္ရပါမည္။ ထို႔ျပင္ ႏုိင္္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးကို ျပ႒ာန္းထားသည့္ ပုဒ္မ – ၃၄၇ ပါ “ႏုိင္ငံေတာ္သည္ မည္သူ႔ကိုမဆို ဥပေဒအရာတြင္ တန္းတူညီမွ် အခြင့္အေရး ရရွိေစရမည္။ ထုိ႔ျပင္ ဥပေဒ၏ အကာအကြယ္ကိုလည္း တန္းတူ ညီမွ်စြာ ရယူပိုင္ခြင့္ေပးရမည္။” ဟုလည္း ျပ႒ာန္းထားခ်က္ကိုပါ ဆန္႔က်င္ေနပါသည္။ လူသား လူ႔အခြင့္အေရးဆုိင္ရာ တန္းတူညီမွ်မႈကို ေလးစားလုိက္နာသင့္ပါသျဖင့္ ပုဒ္မ ၁၀၉ ႏွင့္ ပုဒ္မ ၁၄၁ တို႔သည္ လုံးဝ ပယ္ဖ်က္ပစ္ရမည့္ ပုဒ္မစာရင္းတြင္ ထိပ္ဆုံးမွာထားသင့္ပါသည္။


တဆက္တည္း ေဖာ္ျပလုိသည္မွာ အထက္ပုဒ္မ ၂၁ (က) ပါအေျခခံမူကုိ ေဖာက္ဖ်က္ျပ႒ာန္းသည့္ ေနာက္ထပ္ပုဒ္မတခုမွာ ပုဒ္မ ၁၂၁ (ည) ပါ

“ေအာက္ပါပုဂၢိဳလ္မ်ားသည္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ပုိင္ခြင့္ မရွိေစရ -

(ည) ႏိုင္ငံ့ ဝန္ထမ္း၊ ႁခြင္းခ်က္။ ။ ယင္းစကားရပ္သည္ – ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒအရ ဖြဲ႔စည္းေသာ လႊတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားတြင္ ေရြးခ်ယ္ခန္႔အပ္ျခင္းခံရသည့္ တပ္မေတာ္သားမ်ား အပါအဝင္ ႏိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ မသက္ဆုိင္ေစရ။” – ဟုျပ႒ာန္းခ်က္ ျဖစ္သည္။ ႁခြင္းခ်က္စကားရပ္သည္ အေျခခံမူကို ခ်ဳိးေဖာက္၍ မရပါ။ ဤပုဒ္မသည္ ႏုိင္ငံ့ဝန္ထမ္းမ်ားကို ခြဲျခားလုိက္သည့္ ဥပေဒပုဒ္မလည္း ျဖစ္ေနပါသည္။ ျပစ္မႈဆုိင္ရာဥပေဒအရ ျပ႒ာန္းခ်က္တြင္လည္း တပ္မေတာ္သားမ်ားမွာ ႏုိင္ငံ့ဝန္ထမ္းျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ စကားရပ္မ်ား အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ ဥပေဒအရလည္း ေထာက္ခံထားၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤပုဒ္မကိုလည္း မလႊဲမေသြ ဖ်က္သိမ္းပစ္ရပါမည္။

ထို႔ျပင္ တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ ဖြဲ႔စည္းျခင္း ပုဒ္မ ၁၆၁ (ဃ) တြင္ “ပုဒ္မခြဲ (က) ႏွင့္ (ခ) သုိ႔မဟုတ္ ပုဒ္မခြဲ (က) ႏွင့္ (ဂ) တုိ႔အရ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္သည့္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ စုစုေပါင္း၏ သုံးပုံတစ္ပုံႏွင့္ ညီမွ်ေသာ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ဥပေဒႏွင့္အညီ အမည္စာရင္းတင္သြင္းသည့္ တပ္မေတာ္သား တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား” ဟု ေဖာ္ျပထားပါသျဖင့္ ျပည္နယ္ႏွင့္ တုိင္းေဒသႀကီးမ်ားအထိ လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းထက္မ်ားေသာ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကို အမည္စာရင္းတင္ ခန္႔အပ္ထားသည့္ ပုဒ္မမ်ားကိုလည္း တဆက္တည္း ပယ္ဖ်က္ပစ္သင့္ပါသည္။ အေျခခံမူ ပုဒ္မ ၂၁ (က) ကုိ ခ်ဳိးေဖာက္ထား၍ျဖစ္ပါသည္။

ဥပေဒျပဳသည့္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္အတြင္း၌ လြတ္လပ္မႈအတုိင္းအတာ ကင္းမဲ့ေနသည္ကို ပုဒ္မ ၉၂ (က) တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္ကို ေအာက္ပါအတုိင္း ေတြ႔ရသည္။

“ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားသည္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္လည္ေကာင္း၊ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒပါျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္လည္းေကာင္း မဆန္႔က်င္လွ်င္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ပူးေပါင္းေကာ္မတီတုိ႔တြင္ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္ႏွင့္ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသည္။ ထုိသုိ႔ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ပူးေပါင္းေကာ္မတီတုိ႔တြင္ တင္ျပေဆြးေႏြးျခင္း၊ ေဆာင္ရြက္ျခင္းတုိ႔ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္တဦးအား ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒမွအပ အျခားဥပေဒအရ အေရးယူျခင္း မျပဳရ။” ဟု ျပ႒ာန္းထားသည္မွာ မလြတ္လပ္မႈကို ေဖာ္ျပခ်က္တရပ္ ျဖစ္ေနပါသည္။

လြတ္လပ္စြာ ေဆြးေႏြးခြင့္ကို လႊတ္ေတာ္အတြင္း၌ပင္ ေပးအပ္ထားျခင္း ကင္းမဲ့သြားပါသည္။ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ဆုိင္ရာ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ား ေျမာက္မ်ားစြာကို ပယ္ဖ်က္ပစ္ရန္၊ ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္ရန္ သုံးသပ္စစ္ေဆးရန္ ျဖစ္ႏိုင္ပါဦးမည္ေလာ ေမးခြန္းထုတ္စရာျဖစ္လာပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤပုဒ္မကုိ လုံးဝျပင္ဆင္ ျပ႒ာန္းသင့္ပါသည္။ လူ႔အခြင့္အေရး စံခ်ိန္စံၫႊန္းမ်ားကုိ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္အတြင္း၌ပင္ ခ်ဳိးေဖာက္ခံေနရသည္ဆုိလွ်င္ လြတ္ေတာ္ျပင္ပ၌ အထူးေျပာစရာပင္ရွိေတာ့ မည္မဟုတ္ေတာ့ပါ။ ထုိ႔ျပင္ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ မူလအခြင့္အေရးဆုိင္ရာပုဒ္မ – ၃၅၄ (က) ပါ “မိမိ၏ ယုံၾကည္ခ်က္၊ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားကုိ လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္၊ ေရးသားျဖန္႔ေဝခြင့္” ရွိသည့္မူကုိ ေဖာက္ဖ်က္ဆန္႔က်င္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

အထူးသတိထားရန္မွာ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒမွာ ယခုလႊတ္ေတာ္အသီးသီးတြင္ တက္ေရာက္ေနေသာ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားမွ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအားလုံး ပါဝင္ေရးဆြဲထားေသာ အေျခခံဥပေဒမဟုတ္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္အသီးသီးထဲတြင္ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ပတ္သက္၍ ေဝဖန္သုံးသပ္ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆုိပိုင္ခြင့္ေပးရပါမည္။ လႊတ္ေတာ္တြင္းတုိက္ပြဲမ်ားကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ရွိေစရပါမည္။ လႊတ္ေတာ္တြင္း လြတ္လပ္စြာေျပာဆုိပိုင္ခြင့္ကို ခ်ဳပ္ခ်ယ္ကန္႔သတ္ထားျခင္းမ်ဳိး လံုးဝ မရွိအပ္ပါ။

၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒႏွင့္ အနည္းငယ္ ႏိႈင္းယွဥ္ေလ့လာသင့္ပါသည္။ ၄၇ အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၆၅ တြင္ “ဥပေဒျပဳမႈအာဏာသည္ ပါလီမန္တြင္ တည္သည္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္တို႔ ပါဝင္သည္” ဟု ေဖာ္ျပသည္။ ပုဒ္မ ၈၃ တြင္ “(၁) ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္တြင္ တရားဥပေဒျဖင့္ သတ္မွတ္ထားေသာ မဲဆႏၵနယ္မ်ားမွ ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္လုိက္သည့္ ကိုယ္စားလွယ္ အမတ္မ်ား ပါဝင္ရမည္။

(၂) ဤ လႊတ္ေတာ္အမတ္ဦးေရသည္ လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္ အမတ္ဦးေရ၏ ႏွစ္ဆနီးနီး ျဖစ္ႏိုင္သမွ် ျဖစ္ေစရမည္။” ဟုသာ ေဖာ္ျပထားပါသည္။ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္တဦး တပါဒမွ ပါဝင္ျခင္းမရွိခဲ့သည္ကို မ်က္ဝါးထင္ထင္ ေတြ႔ျမင္ႏုိင္ပါသည္။ သမိုင္းအျမင္အသိရွိမွ အလိမ္အညာဘဝမွ လြတ္ေျမာက္ႏုိင္ပါမည္။ ျပည္သူ႔ဘဝထြက္ရပ္လမ္းကုိ ညႊန္ျပႏိုင္ရပါမည္။

တပ္မေတာ္သား ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ား၏ အရည္အခ်င္းႏွင့္ တပ္မေတာ္သား အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ား၏ အရည္အခ်င္းတို႔ကုိ ပုဒ္မ – ၁၂၂ ႏွင့္ ပုဒ္မ – ၁၅၃ တို႔တြင္ ေဖာ္ျပရာတြင္ “ျပည္သူ႔လြတ္ေတာ္ႏွင့္ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားအတြက္ သတ္မွတ္ထားသည့္ အရည္အခ်င္းႏွင့္ ျပည့္စုံရမည္” ဟု ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေဖာ္ျပပါအရည္အခ်င္းမ်ားကို စစ္ေဆးရန္ လုိပါသည္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ အရည္အခ်င္းကို ပုဒ္မ – ၁၂၀ ႏွင့္ ပုဒ္မ – ၁၅၂ တို႔၌ေဖာ္ျပထားရာတြင္ “ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ျခင္းခံသူ၊ ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္ျခင္းဆုိင္ရာ ဥပေဒတြင္ သတ္မွတ္ထားသည့္ အရည္အခ်င္းႏွင့္ ျပည့္စုံသူ” ဟုလည္းေကာင္း၊ “ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအျဖစ္ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ ပုိင္ခြင့္ရွိေသာ အရည္အခ်င္းႏွင့္ျပည့္စုံရမည္” ဟုလည္းေကာင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို ေဖာ္ျပခ်က္ပါ အရည္အခ်င္းဆန္းစစ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီမႈရွိမရွိ တိုက္ဆိုင္စစ္ေဆးၾကည့္သည့္အခါ စကားရပ္ေဖာ္ျပပါ အဓိပၸာယ္မ်ားအရ လုံးဝကုိက္ညီျခင္း မရွိသည္ကို ေတြ႔ရွိရပါမည္။ အဓိက ေရြးေကာက္ခံပုဂၢိဳလ္မ်ား လုံးဝ မဟုတ္ပါသျဖင့္ ပုဒ္မ – ၁၂၂ ႏွင့္ ပုဒ္မ – ၁၅၃ တုိ႔ကို ပယ္ဖ်က္ပစ္ရပါမည္။ အရည္အခ်င္းအေနျဖင့္ ျပည့္စုံျခင္းမရွိသည့္ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံ မဟုတ္သည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ တပ္မေတာ္သား ၁၆၆ ကို ပါ တပါတည္း လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္အျဖစ္မွ ပယ္ဖ်က္သင့္ပါသည္။

ထို႔ျပင္ တိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္လည္း ပုဒ္မ – ၁၆၁ (ဃ) အရ ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္သည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ စုစုေပါင္း၏ သုံးပုံတပုံေသာ တပ္မေတာ္သားမ်ားသည္လည္း ပုဒ္မ – ၁၆၉ ပါ တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လြတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ အရည္အခ်င္းမ်ားႏွင့္ ညီၫြတ္ျခင္း မရွိပါ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပုဒ္မ – ၁၇၁ ကိုလည္း ပယ္ဖ်က္သင့္ပါသည္။ ထည့္သြင္းထားသည့္ သုံးပုံတစ္ပုံေသာ တပ္မေတာ္သား ဦးေရကိုလည္း တဆက္တည္း ပယ္ဖ်က္သင့္ပါသည္။ ဒီမိုကေရစီနည္းက် ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ျခင္းဆိုင္ရာ ႏုိင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံၫႊန္းမ်ားအတုိင္း ေလးစားလုိက္နာသင့္ပါသည္။

ဥပေဒျပဳျခင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ကန္႔သတ္ ဥပေဒျပဳအာဏာ၊ ႂကြင္းက်န္ ဥပေဒျပဳ အာဏာႏွင့္ ထပ္တူ ဥပေဒျပဳအာဏာဟု ႏို္င္ငံတကာတြင္ သတ္မွတ္ၾကရာ၌ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ထပ္တူ ဥပေဒျပဳ အာဏာကုိ က်င့္သုံးထားျခင္း မရွိပါ။ ကန္႔သတ္ ဥပေဒျပဳ အာဏာကုိ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ပုဒ္မ – ၉၆ ျဖင့္ ဇယား (၁) တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ ျပည္ေထာင္စု ဥပေဒျပဳ စာရင္းပါအတိုင္းယူထားသည့္အျပင္ ပုဒ္မ – ၉၈ တြင္ “ျပည္ေထာင္စု၊ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ႏွင့္ ကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတိုင္း သို႔မဟုတ္ ကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ ဦးစီးအဖြဲ႔ ဥပေဒျပဳစာရင္းမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပမထားေသာ အျခားကိစၥရပ္မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ ဥပေဒျပဳပုိင္ခြင့္ အာဏာကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သုိ႔ အပ္ႏွင္းသည္။” ဟု ေဖာ္ျပထားသျဖင့္ ႂကြင္းက်န္ဥပေဒျပဳအာဏာကုိ တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားသုိ႔ ခြဲေဝေပးထားျခင္း မရွိဘဲ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ရယူထားျခင္းမွာ မသင့္ေတာ္ပါ။

အခ်ဳိ႕ဥပေဒမ်ားကုိ ျပ႒ာန္းရန္မသင့္ေတာ္လွ်င္ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ ျပည္နယ္ႏွင့္တုိင္းေဒသႀကီးတို႔ အတူတကြ ပါဝင္သည့္ ထပ္တူဥပေဒျပဳ အာဏာအေနျဖင့္သာ ခြဲေဝအပ္ႏွင္းသင့္ပါသည္။ ထိုသို႔ အပ္ႏွင္းထားျခင္းမရွိသည့္အတြက္ ျပည္နယ္ႏွင့္ တုိင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္မ်ားဖြဲ႔စည္းထားျခင္းမွာ အဓိပၸာယ္မရွိသလုိျဖစ္ေနပါသည္။

“ဇယား (၁) ျပည္ေထာင္စု ဥပေဒျပဳစာရင္း (ပုဒ္မ – ၉၆ ကုိ ရည္ၫႊန္းသည္)၊ ဇယား (၂) တိုင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ ဥပေဒျပဳစာရင္း (ပုဒ္မ – ၁၈၈ ကို ရည္ၫႊန္းသည္) ႏွင့္ ဇယား (၃) ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတိုင္း သုိ႔မဟုတ္ ကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ ဦးစီးအဖြဲ႔၏ ဥပေဒျပဳစာရင္း (ပုဒ္မ – ၁၉၆ ကို ရည္ၫႊန္းသည္)” တို႔ကို အေသးစိတ္ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္လွ်င္ ျပည္နယ္ႏွင့္ တုိင္းတို႔တြင္ ထုိက္တန္သည့္ ဥပေဒျပဳအာဏာ အခြင့္အလမ္း မရွိသည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။ အမ်ဳိးသားတန္းတူမႈကို ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္မည့္ ဥပေဒျပဳ အာဏာမ်ား လုံးဝ ေပးမထားသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ ထိုသို႔ဆိုလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုဟု မည္ကဲ့သုိ႔ ေခၚဆုိႏိုင္ပါမည္နည္း။

ႏိုင္ငံ၏ ကုန္လုပ္ဆက္ဆံေရးသမိုင္းအရ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးေပါင္းစုံ ျပည္သူမ်ား၏ ပိုင္ဆိုင္မႈ၊ ခြဲေဝမႈ၊ လူမႈစီးပြား ဆက္ဆံမႈမ်ားကို ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပုံ နိဒါန္းေဖာ္ျပခ်က္ျဖစ္ေသာ လူမ်ဳိးေရးတန္းတူမႈုျဖင့္ ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္ရန္ ဥပေဒျပဳေရးကို အေလးထားရန္ အထူးလုိအပ္ပါသည္။ ဤသို႔ျဖစ္ရန္ဆိုလွ်င္ လူမ်ဳိးတုိင္းတြင္ ကုိယ္စီရွိၾကသည့္ နယ္ေျမပုိင္နက္အတြင္း ကုိယ္ပုိင္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ တရပ္စီ လုိအပ္လွ်က္ရွိသည္ကို ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း ေတြ႔ျမင္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။

ႏိုင္ငံတုိင္းတြင္ ကုိယ့္ႏုိင္ငံလြတ္လပ္ေရး အရယူႏုိင္ခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံႏွင့္ဥပေဒသမိုင္းကုိ အေလးထားေဖာ္ျပၾကသည့္ အစဥ္အလာရွိပါသည္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒ စာမ်က္ႏွာ ၇၃ တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ စာရင္း ၂ ျပည္နယ္ဥပေဒျပဳစာရင္း ပုဒ္မ – ၉၂ (၂) ကုိၾကည့္ပါ။

၁။ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒ ဆိုင္ရာကိစၥမ်ား။

(၁) ဤဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံဥပေဒရွိ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္ေစဘဲ၊ ျပည္နယ္၏ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒျပဳျခင္း။” ဟု အတိအလင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပကတိလိုအပ္ခ်က္မ်ားအရ ဤသို႔ အေလးထားေဖာ္ျပခဲ့သည္မ်ားကုိ မေမ့အပ္ပါေပ။ ယခု လက္ရွိ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္လည္း ျပည္နယ္ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္းရန္လုိအပ္သည္ဟု ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္အသီးသီးက တင္ျပလာလွ်င္ မုခ် ခြင့္ျပဳသင့္ပါသည္။

ဥပေဒၾကမ္း တင္သြင္းျခင္း ပုဒ္မ – ၁၉၁ တြင္

“တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားသည္ ဇယား (၂) တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ဥပေဒျပဳစာရင္းပါ ကိစၥရပ္မ်ားအနက္ တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရကသာ ဥပေဒၾကမ္းတင္သြင္းရမည္ဟု ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ၌ သတ္မွတ္ထားသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားမွအပ က်န္ကိစၥရပ္မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းေသာဥပေဒၾကမ္းမ်ားကို သတ္မွတ္ထားသည့္ နည္းလမ္းမ်ားႏွင့္အညီ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္းခြင့္ရွိသည္။” ဟု ေဖာ္ျပထားခ်က္ရွိသျဖင့္ ျပည္နယ္ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံ ဥပေဒၾကမ္းကို တင္သြင္းခြင့္ ရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္နယ္ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ ေရးဆြဲႏုိင္မွသာလွ်င္ ဇယား (၂) ပါ တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ ဥပေဒျပဳစာရင္းတြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ ဥပေဒျပဳက႑ ကိစၥရပ္မ်ားထက္ ပိုမိုျပည့္စုံသည့္ ဥပေဒျပဳခြင့္ရလာႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။

လတ္တေလာ လက္ေတြ႔ႏိုင္ငံေရးကို ပိုမုိပီျပင္စြာ လႈပ္ရွားလာႏုိင္မည့္ အေျခအေန အခ်က္အလက္မ်ားကို ဖန္တီးအပ္ပါသည္။ သို႔ျဖစ္ပါ၍ ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္မည့္ ဥပေဒျပဳျခင္းမ်ဳိးကုိသာ ေတာင္းဆုိသြားသင့္ပါသည္။

ဦးမ်ဳိး (ဥပေဒ)
(၁၆ - ၅ - ၂၀၁၂) 

No comments:

Post a Comment