“အဓိက တင္ျပလုိသည္မွာ သမၼတ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္သည့္စနစ္ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သမၼတသည္ ပုဒ္မ ၅၈ အရ “ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္တဝန္းလုံးတြင္ ႏုိင္ငံသားအားလုံး၏ အထြဋ္အထိပ္ေနရာ ရရွိသည္။” ျဖစ္၍ ႏုိင္ငံသားအားလုံး၏ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္မႈကို ခံယူရရွိသူသာ ျဖစ္ရပါမည္။ သို႔တည္းမဟုတ္ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္စစ္စစ္ လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ား၏ ႏိုင္ငံသားအားလုံးကုိယ္စား ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္မႈကို ရရွိသူသာ ျဖစ္ရပါမည္။ တျခားနည္း မရွိပါ …”
အခန္း (၂)
ႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ပုံ
ဤအခန္း (၂) ပုဒ္မ - ၅၃(က) တြင္ “တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္တနယ္၏ နယ္နိမိတ္ကို ျပင္ဆင္သတ္မွတ္ရန္ အေၾကာင္းေပၚေပါက္လာပါက ယင္းနယ္နိမိတ္ႏွင့္ အက်ဳံးဝင္သည့္ ၿမိဳ႕နယ္အတြင္းေနထိုင္ၾကေသာ ဆႏၵမဲေပးပိုင္ခြင့္ရွိသူမ်ား၏ ဆႏၵသေဘာထားကို ဦးစြာပထမ ရယူရမည္။” ဟု ေဖာ္ျပထားၿပီး၊
ပုဒ္မ- ၅၂(ခ) (၃) တြင္ “ႏိုင္ငံေတာ္နယ္နိမိတ္ ျပင္ဆင္သတ္မွတ္ေရးအတြက္ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတ၏ အေၾကာင္းၾကားစာ ရရွိသည့္အခါ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ အႀကီးအမွဴးသည္ ေအာက္ပါအတိုင္း လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ား၏ဆႏၵကုိ ရယူရမည္ – (၃) ထိုလႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ရွိ သက္ဆုိင္ရာ နယ္နိမိတ္ႏွင့္ အက်ဳံးဝင္ေသာ တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္မွ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ ထက္ဝက္ေက်ာ္ ေထာက္ခံဆႏၵမဲ။”ဟုလည္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ လြတ္လပ္ေရးရစဥ္ကပင္တည္ရွိခဲ့သည့္ ေျမပုံအညြန္းမ်ားအတုိင္း ျပန္လည္စိစစ္သင့္ပါသည္။ မဆလ တပါတီအာဏာရွင္စနစ္လက္ထက္က ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္ခဲ့သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ဆုံး႐ႈံးနစ္နာခဲ့ရသည့္ သက္ဆုိင္ရာ နယ္ေျမ နယ္နိမိတ္မ်ားကုိ ျပန္လည္သတ္မွတ္သင့္ေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရပါသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္ကို ေအာက္ပါ တိုင္းေဒသႀကီး (၇) ခု၊ ျပည္နယ္ (၇) ျပည္နယ္ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုနယ္ေျမမ်ားျဖင့္ ပုိင္းျခားသတ္မွတ္သည္ - (က) မွ (ဏ) ထိ ေဖာ္ျပသည့္ ဤဥပေဒပုဒ္မ - ၄၉ တြင္ေဖာ္ျပခ်က္ကုိ ၂၁ ရာစု ပင္လုံညီလာခံ အသစ္တရပ္ ေခၚယူက်င္းပၿပီး အေက်အလည္ညႇိႏိႈင္းကာ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ရယူႏုိင္မွသာလွ်င္ ထာဝစဥ္ တည္တံ့ခုိင္မာသည့္ ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ပါမည္။
ပုဒ္မ - ၅၆ တြင္ “ကုိယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတုိင္း ႏွင့္ ကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသမ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္း သတ္မွတ္သည္- (က) မွ (စ) အထိ ေဒသ ၅ ခုႏွင့္ တုိင္း ၁ တိုင္းကို ေဖာ္ျပထားသကဲ့သုိ႔ သတ္မွတ္ထားမည္ဆိုလွ်င္ ရွမ္းျပည္နယ္အျပင္ ကခ်င္ျပည္နယ္၊ ဧရာဝတီတုိင္း၊ တနသၤာရီတိုင္း၊ ပဲခူးတုိင္း စသည့္တုိင္းႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္လည္း ကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသမ်ားႏွင့္တုိင္းမ်ား ေပၚေပါက္လာစရာ ေတြ႔ျမင္ေနရပါသည္။ ျပည္တြင္းျပႆနာစစ္စစ္ျဖစ္၍ မိသားတစုစီမံမႈအျဖစ္ ကုိယ့္တုိင္းရင္းသားအေရးကို ကုိယ္ပုိင္ဖန္တီးသင့္ပါသည္။ နယ္ေျမဆုိင္ရာ အျငင္းပြားမႈ မလိုအပ္သည့္ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈမ်ဳိးကုိလည္း ေက်ာ္လႊားေအာင္ျမင္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါသည္။
အခန္း (၃)
ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတႏွင့္ ဒုတိယ သမၼတမ်ား
အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္တြင္ သမၼတ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကုိ က်င့္သုံးထားသည္။ ျပည္ေထာင္စု ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ကိုပင္ ေဖာ္ျပသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ တစုံတရာ ပါမလာပါ။ ပုဒ္မ - ၁၆ တြင္ “ႏုိင္ငံေတာ္ အႀကီးအကဲႏွင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အႀကီးအကဲသည္ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတ ျဖစ္သည္။” ဟု ေဖာ္ျပသည္။ တိုင္းေဒသႀကီး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ားႏွင့္ ျပည္နယ္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ားကုိ ပုဒ္မ ၂၆၁ (ခ)အရ သမၼတ က ခန္႔အပ္တာဝန္ေပးရန္ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ျပည္နယ္ႏွင့္ တုိင္းတြင္ အႀကီးအကဲမထားဘဲ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္စနစ္ကို က်င့္သုံးျခင္းမွာ အာဏာခ်ဳပ္ကိုင္မႈကို တႀကိဳးတည္း ကုိင္ထားေၾကာင္းေတြ႔ရသည္။ ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ ဖြဲ႔စည္းျခင္းဆုိင္ရာ သေဘာထားႏွင့္ ကြာဟေနေၾကာင္း ေတြ႔ရပါသည္။ နိဒါန္းတြင္ေဖာ္ျပထားသည့္ ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း လူမ်ဳိးေရး တန္းတူမႈကို မေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္ေၾကာင္း ေပၚလြင္ေနပါသည္။
ပုဒ္မ ၅၇ မွ ပုဒ္မ ၇၃ အထိ ပုဒ္မေပါင္း ၁၇ ခုပါရွိသည္။ ၁၉၄၇ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒ၌ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ ကို အခန္း ၅ ပုဒ္မ ၄၅ မွ ပုဒ္မ ၆၄ အထိ ေဖာ္ျပပါရွိသည္။ ၁၉၇၄ အေျခခံဥပေဒကိုမူ ပါတီစုံေခတ္မဟုတ္၍ မေဖာ္ျပေတာ့ပါ။ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒတြင္ သမၼတ စနစ္ျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္းျဖစ္၍ ၁၉၄၇ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ကြာျခားသည္မွာ ျပည္ေထာင္စု ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ကုိ လုံးဝ ရွာမေတြ႔ရပါ။ သို႔ရာတြင္ တိုင္းႏွင့္ျပည္နယ္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ားက တိုင္းႏွင့္ျပည္နယ္ အေရအတြက္အတုိင္းပင္ ျဖစ္သည္။ တိုင္းႏွင့္ျပည္နယ္တြင္ အႀကီးအကဲဟူ၍ ေယာင္လို႔မွမဟ။ ဗမာလည္း လူမ်ဳိးစုတစုဟုသာ လက္ရွိသမၼတ ဦးသိန္းစိန္က ေျပာ႐ုံသာ ေျပာဖူးသည္။ နိဒါန္းတြင္ပါရွိသည့္ လူမ်ဳိးေရးတန္းတူမႈကို ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္သည့္ ပုဒ္ထီး ပုဒ္မ တခုတေလမွ် ဤဖြဲ႔စည္းပုံ ၂၀၀၈ ထဲတြင္ ပါမလာသည္က လက္ေတြ႔ျပႆနာ ျဖစ္ေနပါသည္။
ပုဒ္မ ၅၉ (စ) တြင္ “မိမိကိုယ္တုိင္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏ မိဘ တပါးပါးေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏ ဇနီး သို႔မဟုတ္ ခင္ပြန္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏ တရားဝင္ သားသမီး တဦးဦးေသာ္လည္းေကာင္း၊ ထိုတရားဝင္ သားသမီးတစ္ဦးဦး၏ ဇနီး သုိ႔မဟုတ္ ခင္ပြန္းေသာ္လည္းေကာင္း၊ ႏုိင္ငံျခားအစိုးရ၏ ေက်းဇူူးသစၥာေတာ္ကို ခံယူေစာင့္ေရွာက္႐ိုေသသူ သို႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံျခားအစိုးရ၏ လက္ေအာက္ခံျဖစ္သူ သို႔မဟုတ္ တုိင္းတပါး၏ ႏုိင္ငံသားျဖစ္သူမ်ား မျဖစ္ေစရ၊ ထိုသူမ်ားသည္ ႏုိင္ငံျခားအစုိးရ၏ လက္ေအာက္ခံျဖစ္သူေသာ္ လည္းေကာင္း၊ တုိင္းတစ္ပါး၏ ႏိုင္ငံသားေသာ္ လည္းေကာင္း ခံစားရေသာ အခြင့္အေရးမ်ားႏွင့္ ေက်းဇူးခံစားခြင့္မ်ားကို ခံစားႏုိင္ခြင့္ရွိသူမ်ား မျဖစ္ေစရ။” ဟု လြန္လြန္ကဲကဲ ကန္႔သတ္ထားသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
သားသမီးႏွင့္ သားသမီး၏ ဇနီး သို႔မဟုတ္ ခင္ပြန္းအထိတိုင္ေအာင္ ႏုိင္ငံျခားအစိုးရႏွင့္ ကင္းရွင္းေအာင္ ျပ႒ာန္းထားခ်က္မွာ ႏိုင္ငံတကာအလယ္တြင္ ရွက္ဖြယ္လိလိ ျဖစ္ေနပါသည္။ လူ႔အခြင့္အေရးကို တားျမစ္ပိတ္ပင္သည္အထိ ျပ႒ာန္းထားခ်က္မ်ဳိး တျခားႏုိင္ငံမ်ား၏ ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒမ်ားတြင္လည္း ရွာေတြ႔ႏုိင္မည္ မဟုတ္ပါ။ သမၼတႏွင့္ပတ္သက္၍ ၁၉၄၇ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၄၉ တြင္ “(က) မိမိကုိယ္တုိင္ေသာ္၎၊ မိမိ၏ မိဘႏွစ္ပါးေသာ္၎၊ ျပည္ေထာင္စု ႏိုင္ငံေတာ္၏ အာဏာပိုင္နက္အတြင္း၌ ေမြးဖြားခဲ့၍ ျပည္ေထာင္စု ႏုိင္ငံသားလည္းျဖစ္ေသာ၊ ထို႔ျပင္ (ခ) ပါလီမန္ အမတ္အျဖစ္ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံႏုိင္သည့္ အရည္အခ်င္းႏွင့္ ျပည့္စုံသည္လည္းျဖစ္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးမဟုတ္လွ်င္၊ မည္သူမွ် ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ ရာထူးအတြက္ ေရြးေကာက္ျခင္း ခံႏုိင္ခြင့္ မရွိေစရ။” ဟူ၍သာ ျပ႒ာန္းထားသည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။ဤမွ်ဆိုလွ်င္ ျပည့္စုံလုံေလာက္ၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ သားသမီး၊ သမက္၊ ေခၽြးမမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ကား ပတ္သက္စရာ အေၾကာင္းအခ်က္ မရွိပါ။ က်ဥ္းေျမာင္းလြန္းသည့္ ပိတ္ပင္တားျမစ္မႈမ်ဳိးျဖစ္ေနပါသျဖင့္ လုံးဝ ေရွာင္ရွားသင့္ပါသည္။ ပယ္ဖ်က္သင့္ပါသည္။
အဓိက တင္ျပလုိသည္မွာ သမၼတ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္သည့္စနစ္ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သမၼတသည္ ပုဒ္မ ၅၈ အရ “ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္တဝန္းလုံးတြင္ ႏုိင္ငံသားအားလုံး၏ အထြဋ္အထိပ္ေနရာ ရရွိသည္။” ျဖစ္၍ ႏုိင္ငံသားအားလုံး၏ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္မႈကို ခံယူရရွိသူသာ ျဖစ္ရပါမည္။ သို႔တည္းမဟုတ္ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္စစ္စစ္ လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ား၏ ႏိုင္ငံသားအားလုံးကုိယ္စား ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္မႈကို ရရွိသူသာ ျဖစ္ရပါမည္။ တျခားနည္း မရွိပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္း၌လည္း ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၄၆ တြင္” ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတကို လွ်ဳိ႕ဝွက္ေသာ မဲဆႏၵေပးစံနစ္ျဖင့္၊ ပါလီမန္ဆုိင္ရာ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္၏ တြဲဖက္ ညီလာခံတြင္ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ရမည္။ ဤအခန္းရွိ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္ေစဘဲ၊ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတ ရာထူးအတြက္ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ျခင္းကို၊ ပါလီမန္အက္ဥပေဒျဖင့္ သတ္မွတ္ရမည္။” ဟု အတိအလင္း ျပ႒ာန္းထားခဲ့ဖူးသည္။ ႏိုင္ငံသားအားလုံး၏ အထြဋ္အထိပ္ေနရာကုိ ပုဒ္မ ၅၈ ႏွင့္ဆန္႔က်င္စြာ ဤဥပေဒ ပုဒ္မ ၆၀ (က)တြင္ “ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတကို သမၼတေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ေရးအဖြဲ႔ျဖင့္ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ရမည္။” ဟု ေဖာ္ျပလာပါသည္။
ပုဒ္မ ၆၀ (ခ) တြင္လည္း “သမၼတ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ေရးအဖြဲ႔ကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အစုအဖြဲ႔ သုံးဖြဲ႔ျဖင့္ ေအာက္ပါအတုိင္း ဖြဲ႔စည္းရမည္-
(၁) တုိင္းေဒသႀကီးမ်ားႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားမွ ကုိယ္စားလွယ္ဦးေရ တူညီစြာ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္သည့္ လႊတ္ေတာ္ရွိ ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္ျခင္းခံရေသာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အစုအဖြဲ႔၊
(၂) ၿမိဳ႕နယ္ကို အေျခခံ၍လည္းေကာင္း၊ လူဦးေရကိုအေျခခံ၍လည္းေကာင္း၊ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္သည့္ လႊတ္ေတာ္ရွိ ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္ျခင္းခံရသည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အစုအဖြဲ႔၊
(၃) ေဖာ္ျပပါ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္အတြက္ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က အမည္စာရင္းတင္သြင္းသည့္ တပ္မေတာ္သား ကုိယ္စားလွယ္မ်ား အစုအဖြဲ႔၊ ဟူ၍လည္းေကာင္း။ ထုိ႔ျပင္ ပုဒ္မ ၆၀ (ဂ) တြင္ “ယင္းအစုအဖြဲ႔တဖြဲ႔စီက ဒုတိယ သမၼတ တဦးစီကို လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားထဲမွျဖစ္ေစ၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ မဟုတ္သူမ်ားထဲမွျဖစ္ေစ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ရမည္။” ဟုလည္း ေဖာ္ျပထားေသးသည္။ ပုဒ္မ ၆၀ (င) တြင္ “ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ အားလုံးပါဝင္ေသာ သမၼတေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ေရးအဖြဲ႔က ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတေလာင္းမ်ားျဖစ္သည့္ ဒုတိယ သမၼတ သုံးဦးအနက္ မိမိတို႔ႀကိဳက္ႏွစ္သက္သည့္ ဒုတိယ သမၼတ တဦးကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ အျဖစ္ ဆႏၵမဲေပး ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ရမည္။” ဟု ပါရွိပါသည္။
ဤသည္ကုိ ဆန္းစစ္လွ်င္ သုံးဦးအနက္ တဦးမွာ တပ္မေတာ္က ေရြးခ်ယ္သူသာ မုခ်ျဖစ္ေနပါသည္။ က်န္ႏွစ္ဦးမွာလည္း စစ္တပိုင္း ၾကံ႕ဖြံ႔ပါတီဝင္မ်ားျဖစ္ျမဲျဖစ္ေနသည္ကုိ ေလာေလာလတ္လတ္ ေတြ႔ၾကံဳေနရၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ပုဒ္မ ၆၀ (ဂ) တြင္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ မဟုတ္သူမ်ားထဲမွျဖစ္ေစ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ရမည္ ဟု စာသားပါရွိျခင္းမွာ အဆိုးရြားဆုံးျဖစ္သည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။
လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မဟုတ္္သူလည္း ဒု သမၼတမ်ား ျဖစ္ႏုိင္သည္ဟု ျပ႒ာန္းထားခ်က္ကို၌က မူႏွင့္ ဆန္႔က်င္ကြဲလြဲေနပါသျဖင့္ လုံးဝ ပယ္ဖ်က္ပစ္သင့္ပါသည္။ ဒုသမၼတ သုံးဦးေရြးခ်ယ္သည့္ အစုအဖြဲ႔ စုဖြဲ႔ပုံကအစ ပုဒ္မ ၅၈ ႏွင့္ လုံးဝ ဆန္႔က်င္ေနပါသျဖင့္ သမၼတေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႔ကုိ ဖ်က္သိမ္းသင့္ပါသည္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒပါ ပုဒ္မ ၄၆ အတုိင္းသာ ျဖစ္သင့္ပါသည္။ သုိ႔မွသာ ႏုိင္ငံသားအားလုံး၏ အထဋ္အထိပ္ေနရာကို ထိုက္ထိုက္တန္တန္ ရရွိႏိုင္ပါမည္။ စစ္အာဏာရွင္ လက္စြဲ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒအတုိင္း ဒုတိယ သမၼတ သုံးဦးတြင္ ႏွစ္ဦးက စစ္တပ္ကခ်ည္းျဖစ္ရမည္ဟု တရားေသ သတ္မွတ္လုိက္ျခင္းမွာ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ သက္ဇိုးရွည္ၿပီး တုိင္းျပည္စီးပြားေရး ခၽြတ္ျခံဳက်ေစရန္ ဦးတည္ေနပါသည္။ စစ္ဗိုလ္မွ သမၼတ ျဖစ္ရမည္ဟု ျပ႒ာန္းထားသကဲ့သို႔ သတ္မွတ္ခ်က္သာျဖစ္ပါသည္။
ဥပေဒအတုိင္း လုိက္နာ၏ မလုိက္နာ၏ကုိ သမၼတမ်ားကိုယ္၌က ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ဆန္းစစ္သုံးသပ္ရန္ ေဖာ္ျပလုိပါသည္။ ပုဒ္မ ၆၈ တြင္ “ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတႏွင့္ ဒုတိယ သမၼတမ်ားသည္ မိမိတို႔ဦးစီးသည့္ တစီးပြားတည္းျဖစ္ေသာ မိသားစုပုိင္ေျမ၊ အိမ္၊ အေဆာက္အအုံ၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း၊ စုေငြႏွင့္ အျခား အဖိုးတန္ ပစၥည္းမ်ားကို တန္ဖိုးႏွင့္တကြ စာရင္းျပဳစုၿပီး ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ အႀကီးအမွဴးထံ ေပးပို႔ရမည္။” ဟု ေဖာ္ျပထားခ်က္ကို ယေန႔ထက္ထိ စာရင္းျပဳစု ေပးပို႔ၿပီးျဖစ္သည္ဟု လူသိရွင္ၾကား ထုတ္ျပန္ထားခ်က္ မရွိေသးပါ။ ပြင့္လင္းျမင္သာသည့္ အစိုးရတရပ္၏ ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ လက္ေတြ႕ညီညြတ္ရန္ လုိအပ္ပါသည္။ တုိင္းျပည္စီးပြားေရးကုိ အေျခခံမူ ပုဒ္မ ၃၆ (ခ) ပါ “စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ တရားသျဖင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ျခင္းကို ပ်က္ျပားေစရန္ တဦးတေယာက္က ျဖစ္ေစ၊ အစုအဖြဲ႔က ျဖစ္ေစ လက္ဝါးႀကီးအုပ္ ေဆာင္ရြက္မႈ သုိ႔မဟုတ္ ေစ်းကစားမႈျပဳျခင္းျဖင့္ အမ်ားျပည္သူတုိ႔၏ အက်ိဳးစီးပြားကို ထိခိုက္နစ္နာေစျခင္းမွ တားဆီး ကာကြယ္မည္။” ဆုိသည့္မူႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေနလွ်င္ အေရးယူျခင္း ခံရမည္။ သမၼတမ်ား ႏႈတ္ထြက္ေပးရပါမည္။ တုိင္းျပည္က အယုံအၾကည္မရွိအဆို တင္သြင္းခြင့္ ရွိပါသည္။
ဥပမာ လက္ေတြ႔တခုတည္းကိုသာ ေထာက္ျပလုိပါသည္။ Crony ေခၚ ေဆြမ်ဳိးသားခ်င္း ေကာင္းစားေရးသမား ဗ်ဴ႐ိုကရက္အရင္းရွင္ႀကီးမ်ား ပါဝင္သည့္ သတင္းတပုဒ္ကုိၾကည့္ျမင္လွ်င္ ရွင္းသြားပါလိမ့္မည္။ ေအာက္တြင္ ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။
ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ၏ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံခရီးစဥ္သုိ႔ နာမည္ေက်ာ္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ား လုိက္ပါခဲ့ၾက
(Weekly Eleven News; No 30,Vo 17, May 2, 2012; page-3)
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသုိ႔ ဧၿပီလ ၂၀ ရက္ေန႔မွ ၂၄ ရက္ေန႔အထိ ငါးရက္ၾကာသြားေရာက္ခဲ့သည့္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ ဦးသိန္းစိန္၏ ခရီးစဥ္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ စီးပြားလုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားျဖစ္ေသာ ထူးကုမၸဏီအုပ္စု ဥကၠ႒ ဦးေတဇ၊ ကေမၻာဇဘဏ္ လီမိတက္ ဥကၠ႒ ဦးေအာင္ကုိဝင္း၊ UMFCCI ဥကၠ႒ ဦးဝင္းေအာင္၊ IGE ကုမၸဏီ မွ ဦးေနေအာင္၊ ေရႊသံလြင္ ကုမၸဏီ ဥကၠ႒ ဦးေက်ာ္ဝင္း ႏွင့္ ဒုိင္းမြန္းစတား ကုမၸဏီမွ ေဒါက္တာ ကိုကုိႀကီး တို႔ လုိက္ပါခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ႀကီးမ်ားႏွင့္ သမၼတမ်ား မည္သို႔ဆက္စပ္ေနၾကသည္ကုိ ေတြ႔ျမင္ေနရၿပီးျဖစ္သည္။ အေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို သမၼတမ်ားကုိယ္၌က မလုိက္နာပါမူ အဘယ္သူ လုိက္နာပါအံ့နည္း။ အေျခခံမူမ်ားပါပုဒ္မ - ၂၁(က) အရ “ႏိုင္ငံသားတုိင္းသည္ ဤဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒတြင္ သတ္မွတ္ထားသည့္ တန္းတူညီမွ်မႈ အခြင့္အေရး၊ လြတ္လပ္မႈ အခြင့္အေရး၊ တရားမွ်တမႈ အခြင့္အေရးတို႔ ခံစားခြင့္ရွိသည္။”ဟု ျပ႒ာန္းခ်က္ႏွင့္ တိုင္းတာရန္ လုိအပ္ပါသည္။ ပုဒ္မ ၆၅ တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ ကတိသစၥာျပဳထားသည့္အတိုင္း ဥပေဒမ်ားကို လိုက္နာက်င့္သုံး ေဆာင္ရြက္ရန္ လုိပါသည္။
ဦးမ်ဳိး (ဥပေဒ)
၈ – ၅ – ၂၀၁၂
-xxx-
No comments:
Post a Comment