Friday, March 30, 2012

ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္းႏွင့္ေဒသမ်ား ဆိုပါလား - ဦးမ်ဳိး (ဥပေဒ)

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဟူ၍ ႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးရကတည္းက ယေန႔ထိ တခါမွ မေပၚေပါက္ခဲ့ဖူးေသးေခ်။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒသည္ပင္လွ်င္ ျပည္ေထာင္စု ဥပေဒ မစစ္ခဲ့ေသးေပ။ လြတ္လပ္ေရး အရယူႏိုင္ရန္ ပင္လံုစိတ္ဓာတ္ျဖင့္ ေရးဆြဲခဲ့ရျခင္းျဖစ္သည္။

၎ကို ျပင္ဆင္ရန္ (ဝါ) ျပည္ေထာင္စု အေျခခံဥပေဒေရးဆြဲရန္ ျပည္သူ႔လြတ္ေတာ္ ပါလီမန္ အစည္းအေဝးက ၁၉၆၀ ျပည့္ႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာ ၁၀ ရက္ေန႔တြင္ အဖြဲ႔ဝင္ ၂၉ ဦးပါေသာ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးေကာ္မတီကို ဥပေဒအရ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတက ဖြဲ႔စည္းေပးခဲ့သည္။ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးေကာ္မတီ၏ တာဝန္ ၃ ရပ္ကိုလည္း ခ်မွတ္ေပးခဲ့သည္။

စုေပါင္းညႇိႏိႈင္းေဆြးေႏြးၿပီး ျပင္ဆင္ရန္ႀကိဳးပမ္းေနသည့္အခ်ိန္ကာလမွာပင္ ဗိုလ္ေနဝင္း စစ္အုပ္စုက ၁၉၆၂ ခုႏွစ္တြင္ စစ္အာဏာသိမ္းကာ ျပည္ေထာင္စုကို ဖ်က္ဆီးခဲ့သည္။ ဗိုလ္ေနဝင္း၏ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ မဆလ ျပည္ေထာင္စု အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ယခု ဗိုလ္သန္းေရႊ၏ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ နအဖ ျပည္ေထာင္စုအေျခခံဥပေဒမွာလည္း အတူတူႏွင့္ အႏူႏူပင္ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္နည္း။ ဗိုလ္ေနဝင္း၏ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၃၁ အရႏွင့္ ဗိုလ္သန္းေရႊ၏ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၄၉ အရ - တုိင္းေဒသႀကီး ၇ ခုႏွင့္ ျပည္နယ္ ၇ ခု ပုိင္းျခားသတ္မွတ္ခ်က္မွာ တထပ္တည္းတူေနၾက၍ ျဖစ္ပါသည္။ အားလံုး တျပည္ေထာင္ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒခ်ည္း ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ပင္တည္း။ မည္သည့္ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ကမွ် ျပည္ေထာင္စုကို လံုးဝ မလိုလားေၾကာင္း တုိင္းရင္းသားအားလံုးက သိႏွင့္ေနၾကၿပီး ျဖစ္သည္။

၁၉၇၄ ခုႏွစ္ အေျခခံ ဥပေဒထက္ ပိုဆုိးသည္က ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ တျပည္ေထာင္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ ေဒသဆုိင္ရာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ပုဒ္မမ်ားကို ျပ႒ာန္းလာသည္။ ဥပေဒေနာက္ထပ္တုိး၍ ေၾကာက္စရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ (Divide and rule) ခြဲျခား ဖိႏိွပ္ရန္ျပ႒ာန္းလာေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ အေကာင္းဘက္ကို ဦးတည္သေလာ၊ အဆုိးဘက္ကို ဦးတည္ေရွ႕ရႈေနပါသေလာ၊ ဆန္းစစ္သံုးသပ္ရပါမည္။

၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၅၆ တြင္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတုိင္းႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသမ်ားကို ေအာက္ပါအတိုင္း သတ္မွတ္သည္။

(က) စစ္ကိုင္းတုိင္းရွိ ေလရွီးၿမိဳ႕နယ္၊ လဟယ္ၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ နန္းယြန္းၿမိဳ႕နယ္တုိ႔ကို စုစည္းၿပီး နာဂ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ၊

(ခ) ရွမ္းျပည္နယ္ရွိ ရြာငံၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ပင္းတယၿမိဳ႕နယ္တို႔ကို စုစည္းၿပီး ဓႏု ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ၊

(ဂ) ရွမ္းျပည္နယ္ရွိ ဟုိပုန္းၿမိဳ႕နယ္၊ ဆီဆုိင္ၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ပင္ေလာင္းၿမိဳ႕နယ္တို႔ကို စုစည္းၿပီး ပအို၀္း ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ၊

(ဃ) ရွမ္းျပည္နယ္ရွိ နမ့္ဆန္ၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ မန္တံုၿမိဳ႕နယ္တို႔ကို စုစည္းၿပီး ပေလာင္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ၊

(င) ရွမ္းျပည္နယ္ရွိ ကုန္းၾကမ္းၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ေလာက္ကုိင္ၿမိဳ႕နယ္တုိ႔ကို စုစည္းၿပီး ကိုးကန္႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ၊

(စ) ရွမ္းျပည္နယ္ရွိ ဟုိပန္ၿမိဳ႕နယ္၊ မုိင္းေမာၿမိဳ႕နယ္၊ ပန္ဝုိင္ၿမိဳ႕နယ္၊ နားဖန္းၿမိဳ႕နယ္၊ မက္မန္းၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ပန္ဆန္း (ပန္းခမ္း) ၿမိဳ႕နယ္ ၆ ၿမိဳ႕နယ္တုိ႔ကို ခ႐ိုင္ ၂ ခ႐ုိင္ ဖြဲ႔ၿပီး ‘ဝ’ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တုိင္း ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။

တိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ ဖြဲ႔စည္းျခင္း။ ပုဒ္မ ၁၆၁ (ဃ) တြင္ ပုဒ္မခြဲ (က) ႏွင့္ (ခ) သို႔မဟုတ္ ပုဒ္မခြဲ (က) ႏွင့္ (ဂ) တုိ႔အရ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္သည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ စုစုေပါင္း၏ သံုးပံုတပံု ႏွင့္ညီမွ်ေသာ တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ဥပေဒႏွင့္အညီ အမည္စာရင္းတင္သြင္းသည့္ တပ္မေတာ္သား တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား။ ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ စစ္တပ္မွ သံုးပံု တပံု (၂၅% ထက္မ်ား) ေနရာယူထားသည္။

တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ခန္႔အပ္တာဝန္ေပးျခင္း ပုဒ္မ ၂၆၁ (ဃ) တြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတက အမည္စာရင္းတင္သြင္းသည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အားတုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ ခန္႔အပ္တာဝန္ေပးရန္ ျငင္းပယ္ခြင့္မရွိေစရ ဟုျပ႒ာန္းထားသည္။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၄၉ အရ တုိင္းေဒသႀကီး ၇ ခုသတ္မွတ္ထားသျဖင့္ ပုဒ္မ ၂၆၁ (ဃ) အရ တိုင္းေဒသႀကီး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ၇ ဦးကို သမၼတက ခန္႔အပ္ထားပါသည္။ လက္ရွိသမၼတ ဦးသိန္းစိန္ က ယခုတေလာ ေျပာဆုိဖြင့္ဟလာပါသည္။ ဗမာလည္း တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးတမ်ဳိးျဖစ္သည္ကို ယခုမွ ဘာေၾကာင့္ေျပာပါသလဲ။ လူမ်ဳိးတမ်ဳိး (ဝါ) ျပည္နယ္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္တဦး ခန္႔အပ္ထားသည့္ကာလတြင္ ဗမာလူမ်ဳိးတမ်ဳိး (ဝါ) ဗမာျပည္နယ္ဖြဲ႔စည္းပံုႏွင့္ ဗမာဝန္ႀကီးခ်ဳပ္တစ္ဦးကိုသာ ခန္႔ထားခ်င္၍ေလာ။ သို႔ဆုိပါလွ်င္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ၆ ဦးေနရာႏွင့္ ဌာနအတြက္ တိုင္းျပည္ကေပးေနရသည့္ လစာေငြ သိန္းေပါင္းေျမာက္မ်ားစြာ သက္သာသြားဖြယ္ရာရွိပါသည္။ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ က်ဆင္းေအာင္လုပ္ရာလည္း ေရာက္ပါမည္။ ဗမာျပည္နယ္ကို သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ ဖြဲ႔စည္းဝံ့ပါမည္ေလာ။ လူမ်ဳိးစုတိုင္း၏ တန္းတူေရးကို လက္ေတြ႔ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ဝံ့ပါမည္ေလာ။ ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ကို လုိလားလွ်င္၊ ႏိုင္ငံ၏ ထာဝရ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို လုိလားလွ်င္ လက္ေတြ႔ လုပ္ရဲ ကိုင္ရဲ ရွိရပါမည္။ ဗမာအပါအဝင္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးေပါင္းစံုက ႏိုင္ငံေရးအရ အာ႐ံုစိုက္ေနၾကေလၿပီ။

ဥပေဒျပဳခြင့္ အာဏာႏွင့္ပတ္သက္၍ ပုဒ္မ ၁၉၆ တြင္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတုိင္း သို႔မဟုတ္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ ဦးစီးအဖြဲ႔မ်ားအား မိမိတို႔ တိုင္း သို႔မဟုတ္ ေဒသအတြက္ ဇယား ၃ တြင္ ေဖာ္ျပထားေသာ ဥပေဒျပဳ စာရင္းပါ ကိစၥရပ္မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ ဥပေဒျပဳခြင့္ အာဏာမ်ားကို ခြဲေဝအပ္ႏွင္းသည္ ဟု ေဖာ္ျပသည္။ ဇယား ၃ တြင္ ဥပေဒျပဳစာရင္းကို ေအာက္ပါအတိုင္း ေတြ႔ရွိရသည္။

(၁) ၿမိဳ႕ျပႏွင့္ ေက်းရြာ စီမံကိန္းမ်ား။
(၂) လမ္းတံတားမ်ား ေဖာက္လုပ္၊ တည္ေဆာက္၊ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းေရး၊
(၃) ျပည္သူ႔ က်န္းမာေရး၊
(၄) စည္ပင္သာယာေရးလုပ္ငန္း၊
(၅) မီးေဘး အႏၱရာယ္ ႀကိဳတင္ကာကြယ္ေရး၊
(၆) စားက်က္ေျမမ်ား ထိန္းသိမ္းေရး၊
(၇) သစ္ေတာမ်ား ကာကြယ္ထိန္းသိမ္းေရး၊
(၈) ျပည္ေထာင္စုကျပ႒ာန္းသည့္ ဥပေဒႏွင့္အညီ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေရး။
(၉) ၿမိဳ႕ႏွင့္ ေက်းရြာမ်ားအတြင္း ေရႏွင့္လွ်ပ္စစ္မီးဆုိင္ရာကိစၥ၊
(၁၀) ၿမိဳ႕မ်ားႏွင့္ ေက်းရြာမ်ား၏ ေစ်းမ်ားဆုိင္ရာကိစၥ ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။

အထက္ပါ ဥပေဒျပဳစာရင္း ၁၀ ခုကိုသာလွ်င္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခြင့္ရေဒသမ်ားျဖစ္ေသာ နာဂ၊ ဓႏု၊ ပအိုဝ္း၊ ပေလာင္၊ ကိုးကန္႔၊ ဝ လူမ်ဳိးစုမ်ား တင္ျပခြင့္ရမည္။ ေဒသဆိုင္ရာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္မွာ အမ်ဳိးသားလူမ်ဳိးစု အခြင့္အေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ မည္သည့္ျပ႒ာန္းခ်က္ကိုမွျပ႒ာန္းရန္ တင္ျပပိုင္ခြင့္ မရွိပါ။ လူမ်ဳိးစုမ်ားအား စစ္တပ္မွ သံုးပံုတပံု ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက အနီးကပ္ ဖိႏွိပ္ ခြဲျခားအုပ္ခ်ဳပ္ရန္အတြက္ သီးသန္႔ျပ႒ာန္းလာျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရိွရပါသည္။ ကိုးကန္႔ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသကို ဝင္ေရာက္တုိက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္ျခင္းက သက္ေသျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။

ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ ဥပေဒျပဳေရးက႑ အာဏာခြဲေဝေရးအပိုင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ အပစ္ရပ္ လူမ်ဳိးစု လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႔အစည္း ၁၃ ဖြဲ႔ စုေပါင္းၿပီး ေညာင္ႏွစ္ပင္အမ်ိဳးသားညီလာခံသို႔ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၁၃ ရက္ေန႔က တက္ေရာက္ တင္ျပခဲ့ၾကသည္။ တင္ျပခဲ့ေသာ အခ်က္မ်ားမွာ-

(၁) ထပ္တူ ဥပေဒျပဳစာရင္း ထားရွိေရး၊
(၂) အႂကြင္းအက်န္ အာဏာကို ျပည္နယ္တြင္ ထားရွိေရး၊
(၃) ဥပေဒျပဳက႑မွာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးစုကို သီးျခားထားရွိေရး၊
(၄) ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ေတြမွာ လံုျခံဳေရး၊ ကာကြယ္ေရးဆုိင္ရာ ဥပေဒျပဳပိုင္ခြင့္ရွိေရး၊
(၅) ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ေတြမွာ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ဥပေဒျပဳပိုင္ခြင့္ရွိေရး၊
(၆) တုိင္းရင္းသားေတြ႔ရဲ႕ ဓေလ့ထံုးတမ္း ဥပေဒေတြကို ျပည္နယ္ေတြမွာ ဥပေဒျပဳ ျပ႒ာန္းႏုိင္ေရးႏွင့္
(၇) ျပည္နယ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ သီးျခားေရးဆြဲ ျပ႒ာန္းက်င့္သံုးခြင့္ရွိေရး တို႔ျဖစ္သည္။

လူမ်ဳိးစု ေခါင္းေဆာင္မ်ား တရားဝင္ တင္ျပခ်က္မ်ားအား တခ်က္ကိုမွ် ေလးစားျခင္းမရွိဘဲ၊ ဥပေဒျပဳစာရင္း ၁၀ ခုကိုသာ ဇယား ၃ ျဖင့္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၌ ျပ႒ာန္းလာသည္။ လူမ်ဳိးစုနယ္ေျမမ်ားကို ခြဲျခားလိုက္႐ံုမွ်ျဖင့္ လူမ်ဳိးစုျပႆနာမ်ား ေျပလည္သြားၿပီဟု လက္ခံထားခ်က္မွာ အင္မတိ အင္မတန္ မွားယြင္းခ်က္ ျဖစ္ပါသည္။ မည္သည့္ အမ်ဳိးသား လူမ်ဳိးစုကိုမွ် ေကာင္းက်ဳိးမေပး၍ ျဖစ္ပါသည္။

အမ်ဳိးသားေဒသ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္းၿပီး တျပည္ေထာင္စနစ္ကို က်င့္သံုးသည့္ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမၼတႏုိင္ငံ၏ အမ်ဳိးသား ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒကို ေလ့လာျခင္းအားျဖင့္ ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္၍ ရႏိုင္ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အလိမ္အညာ ျပည္ေထာင္စု ဆိပ္ေခါင္းျပၿပီး တျပည္ေထာင္ ေခြးသားေရာင္းေနေသာ စစ္အာဏာရွင္မ်ား၏ မ်က္လွည့္ျပပြဲ သက္ဇုိးမရွည္ႏုိင္ရန္ ေဖာ္ထုတ္ျပဖို႔ လုိအပ္ပါသည္။

အမ်ဳိးသား ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဥပေဒကို တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမၼတႏိုင္ငံ ဆဌမအႀကိမ္ေျမာက္ ျပည့္သူ႔ကြန္ဂရက္၊ ဒုတိယအႀကိမ္ အစည္းအေဝးက ၁၉၈၄ ခုႏွစ္၊ ေမလ ၃၁ ရက္ေန႔တြင္ အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းခဲ့သည္။ သမၼတ၏ အမိန္႔အမွတ္ ၁၃ အရ ထုတ္ျပန္ေၾကညာ၍ ၁၉၈၄ ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာ ၁ ရက္ေန႔မွစတင္ က်င့္သံုးခဲ့ပါသည္။ ဥပေဒပါ ပုဒ္မ အခ်ဳိ႕ကို တင္ျပပါသည္။

ဥပေဒ၏ နိဒါန္းတြင္ – “အမ်ဳိးသားအသီးသီး တန္းတူညီမွ်မႈ၊ စည္းလံုးညီညြတ္မႈႏွင့္ အတူတကြ တုိးတက္ႀကီးပြားေစေရးမူအရ လုိက္နာက်င့္သံုးရာ၌လည္းေကာင္း၊ လူနည္းစု အမ်ဳိးသားမ်ား၏ အခြင့္အေရးကို ႏိုင္ငံေတာ္၏ အျပည့္အဝ အေလးထားမႈႏွင့္ အာမခံမႈကို ေဒသဆုိင္ရာ အမ်ဳိးသား ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးက ေဖာ္ေဆာင္သည္။”

“အမ်ဳိးသား ေသြးစည္းေရးကို ထိန္းသိမ္းထားရွိရန္ႀကိဳးပမ္းရာတြင္ လူမ်ဳိးႀကီးဝါဒ အဓိကအားျဖင့္ ဟန္လူမ်ိဳးႀကီးဝါဒကို ဆန္႔က်င္တိုက္ခိုက္သြားရမည္။ တခ်ိန္တည္းတြင္ ေဒသႏၱရလူမ်ဳိးေရးဝါဒကိုလည္း ဆန္႔က်င္တိုက္ခုိက္သြားရမည္။”

“အမ်ဳိးသားအသီးသီး အတူတကြ ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၊ ေသြးစည္းညီညြတ္ေရးႏွင့္ စည္ပင္ဝေျပာေရးအတြက္ လုပ္ေဆာင္ရမည္။” ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။

ပုဒ္မ (၁)။ ။ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမၼတႏိုင္ငံေတာ္၏ ေဒသဆုိင္ရာ အမ်ဳိးသား ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒသည္ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမၼတႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒအရ ခ်မွတ္ျပ႒ာန္းထားေသာ ဥပေဒျဖစ္သည္။

ပုဒ္မ (၉)။ ။ ႏုိင္ငံေတာ္၏အထက္အဆင့္ အစိုးရအဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ အမ်ဳိးသား ကိုယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေဒသမ်ားရွိ အမ်ဳိးသား ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အစိုးရအဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္ တ႐ုတ္ျပည္၏ အမ်ဳိးသားအားလံုး တန္းတူေရး၊ ေသြးစည္းေရး၊ အျပန္အလွန္ ကူညီေရးဟူသည့္ ဆိုရွယ္လစ္ဆက္ဆံေရးစနစ္ကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္၍ ဖြံံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေစရမည္။

မည္သည့္အမ်ဳိးသားကိုမဆို လူမ်ဳိးခြဲျခားမႈႏွင့္ ဖိႏွိပ္မႈကို ပိတ္ပင္ထားျမစ္ရမည္။ အမ်ဳိးသားေသြးစည္းညီညြတ္ေရးကို ၿဖိဳခြဲသည့္ သို႔မဟုတ္ အမ်ဳိးသားေသြးကြဲေရးကို လံႈ႔ေဆာ္သည့္ မည္သည့္လုပ္ရပ္ကိုမဆို ပိတ္ပင္တားျမစ္ရမည္။

ပုဒ္မ (၁၀)။ ။ အမ်ဳိးသားကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေဒသမ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အစိုးရအဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္ ၎ေဒသရွိ အမ်ဳိးသားမ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္ဘာသာစကားကို လြတ္လပ္စြာ ေရးသား ေျပာဆို အသံုးျပဳမႈ ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္ေစရန္ အာမခံရမည္။ မိမိတုိ႔၏ ကိုယ္ပိုင္႐ိုးရာ ဓေလ့ထံံုးတမ္းမ်ားႏွင့္ အစဥ္အလာ အမႈအက်င့္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ထိန္းသိမ္းခြင့္ႏွင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲခြင့္ရွိေရးကိုလည္း အာမခံရမည္။

ပုဒ္မ (၁၈)။ ။ အမ်ဳိးသားကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေဒသတခု၏ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အစိုးရအဖြဲ႔အစည္းေအာက္ရွိ ဌာနမ်ားမွ ေကဒါမ်ားကို ျဖစ္ႏုိင္သမွ် ၎ေဒသရွိ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးက်င့္သံုးေနေသာ ႏိုင္ငံသား လူမ်ဳိးစုမ်ားႏွင့္ အျခား လူနည္းစုအမ်ဳိးသားထဲမွ ေရြးခ်ယ္ခန္႔အပ္ရမည္။

ပုဒ္မ (၂၄)။ ။ အမ်ဳိးသား ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေဒသမ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအစိုးရ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ စစ္ဘက္ေရးရာစနစ္မ်ားႏွင့္ ေဒသ၏ လက္ေတြ႔လုိအပ္ခ်က္အရ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီ၏ အတည္ျပဳခ်က္ကို ရယူၿပီး အမ်ားျပည္သူ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားေရး ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ရန္အတြက္ ေဒသႏၱရ ျပည္သူ႔လံုျခံဳေရးတပ္ဖြဲ႔မ်ားကို ဖြဲ႔စည္းႏိုင္သည္။

ပုဒ္မ (၃၀) ။ ။ အမ်ဳိးသား ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနယ္ေျမမ်ား၏ ရေငြႏွင့္ သံုးေငြမ်ားကို ၎နယ္ေျမမ်ားအား အထူးအခြင့္အေရးေပးမႈ မူအရ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီက တိတိက်က် သတ္မွတ္ေပးရမည္။

ပုဒ္မ (၃၃) ။ ။ အမ်ဳိးသား ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနယ္ေျမမ်ား၏ ရေငြႏွင့္ သံုးေငြမ်ားကို ၎နယ္ေျမမ်ားအား အထူးအခြင့္အေရးေပးမႈ မူအရ ႏိုင္ငံေတာ္ေကာင္စီက တိတိက်က် သတ္မွတ္ေပးမည္။

အမ်ဳိးသားကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး နယ္ေျမတခုသည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ စည္းကမ္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ မိမိ၏ ဘတ္ဂ်က္ထဲမွ အသံုးစရိတ္ေငြအတြက္ အရံ ရန္ပံုေငြ ဖယ္ထားရမည္။ ၎ဘတ္ဂ်က္ထဲမွ အရံ ရန္ပံုေငြ အခ်ဳိးအစားသည္ တျခားေဒသ၏ ဘတ္ဂ်က္မ်ားထဲမွ အရံရန္ပံုေငြ အခ်ဳိးအစားထက္ ပိုျမႇင့္၍ ေပးရမည္။

ပုဒ္မ (၃၇)။ ။ လူနည္းစု အမ်ဳိးသား ေက်ာင္းသား အမ်ားဆံုးရွိသည့္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ျဖစ္ႏိုင္သမွ် အခါတိုင္း၊ ၎တို႔၏ မိခင္ ဘာသာစကားသံုး ေက်ာင္းသင္ခန္းစာအုပ္မ်ားကို အသံုးျပဳသင့္သည္။ သင္ၾကားေရး ၾကားခံအျဖစ္လည္း ဤဘာသာစကားကို သံုးစြဲေစသင့္သည္။ တ႐ုတ္ (ဟန္ဘာသာစကား) သင္တန္းမ်ားကို မူလတန္း အတန္းႀကီးမ်ား သို႔မဟုတ္ အထက္တန္းမ်ားအတြက္ ေပက်င္း အသံထြက္ေပၚတြင္ အေျခခံထားသည့္ အမ်ားသံုးစကား ဖူထံုးဝွါ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေစရန္ သင္ၾကားေပးရမည္။

ပုဒ္မ (၄၉) ။ ။ အမ်ဳိးသား ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနယ္ေျမမ်ားရွိ ႏိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းမ်ားကို ေဒသအတြင္း အမ်ားသံုး အေျပာ သို႔မဟုတ္ အေရး ဘာသာစကားႏွစ္မ်ဳိး သို႔မဟုတ္ ႏွစ္မ်ဳိးထက္ ပိုမို၍ ကြ်မ္းက်င္တတ္ေျမာက္ပါက ဆုခ်ီးျမႇင့္ ေပးအပ္ရမည္။

ပုဒ္မ (၆၅) ။ ။ ႏိုင္ငံေတာ္က လူမ်ဳိးစု တကၠသိုလ္မ်ားကို ထူေထာင္ရမည္။ အျခား အဆင့္ျမင့္ပညာေရး တကၠသိုလ္မ်ားတြင္လည္း လူနည္းစု အမ်ဳိးသားေက်ာင္းသားမ်ားကိုသာ လက္ခံေသာ၊ လူမ်ဳိးစု အဓိကထားေသာ သင္တန္းမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းဝင္ခြင့္ အႀကိဳသင္တန္းမ်ားကို တည္ေထာင္ေပးရမည္။

ဦးစားေပး ေက်ာင္းဝင္ခြင့္ႏွင့္ ဦးစားေပး အလုပ္ခန္႔အပ္ျခင္း စနစ္မ်ားကိုလည္း ခ်မွတ္ႏိုင္သည္။ ေက်ာင္းဝင္လက္ခံရာတြင္ အဆင့္ျမင့္ ပညာေရး တကၠသိုလ္မ်ားႏွင့္ စက္မႈအထက္တန္းေက်ာင္းမ်ားက လူနည္းစု အမ်ဳိးသား ေက်ာင္းသားမ်ားအတြက္ ေက်ာင္းဝင္ခြင့္ စံႏႈန္းႏွင့္ အရည္အခ်င္း သတ္မွတ္ခ်က္တို႔ကို သင့္ေတာ္စြာ ႏွိမ့္ခ်ေပးရမည္။

- ဟူ၍ ျပဌာန္းထားခ်က္မ်ားကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။

တျခားႏိုင္ငံ၏ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုစနစ္၌ တျပည္ေထာင္စနစ္တြင္ပင္လွ်င္ အထက္ပါအခြင့္အေရးမ်ားကို လူမ်ဳိးစုမ်ားအတြက္ ေပးအပ္ ျပဌာန္းထားသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ ျပည္ေထာင္စုစနစ္ကိုသြားမည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ဆိုပါမူ ထိုထက္ပင္ ပိုမိုျပည့္စံုရန္ လိုအပ္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ 

ယခုျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥေပေဒတြင္ ‘ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တိုင္းႏွင့္ေဒသမ်ား’ အတြက္ အမ်ဳိးသားကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ အခြင့္အေရးေလာက္ကိုပင္လွ်င္ ဘာတစ္ခုမွ ေပးအပ္ ျပဌာန္းထားျခင္းမရွိသည္ကို အပြင့္လင္းဆံုး ေတြ႔ျမင္ေနရပါသည္။ တိုင္းရင္းသားလူမ်ဳိးေပါင္းစံု ျပည္သူမ်ား ႏႈိင္းယွဥ္ ေလ့လာႏိုင္ပါရန္ တင္ျပျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။ ႏိုင္ငံလြတ္လပ္ေရးကို အရယူႏိုင္ခဲ့ေသာ လူမ်ဳိးေပါင္းစံု ျပည္သူမ်ားအေနျဖင့္ လြတ္လပ္ေရးႏွင့္အတူ ေတာင္းဆိုခဲ့သည့္ ကိုယ့္ၾကမၼာ ကိုယ္ဖန္းတီးခြင့္ ၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ အခြင့္အေရး လံုးဝ (လံုးဝ) ေပ်ာက္ဆံုးေနပါသည္။ ေဝးေသာ – သာ၍ေဝး ေသာ – ဟိုတစ္ဖက္ကမ္းမွာ – ဟုသာ ထင္မွတ္ရပါေတာ့မည္။ ႏိုးႏိုးၾကားၾကားရွိရန္ လိုပါသည္။

ဦးမ်ဳိး (ဥပေဒ)
၂၅. ၃. ၂၀၁၂


No comments:

Post a Comment