Saturday, May 26, 2012

၂၀၀၈ ခုႏွစ္၊ ဖဲြ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ အတြင္းက ဥပေဒ အခ်င္းခ်င္း ပဋိပကၡျဖစ္ေနမႈမ်ား (အပိုင္း - ၄)

အခန္း (၅) 

အုပ္ခ်ဳပ္ေရး
ျပည္ေထာင္စု အစုိးရအဖြဲ႔ 

ဤအခန္းတြင္ ပုဒ္မ- ၁၉၉ မွ ပုဒ္မ -၂၉၂ အထိ ပါရွိသည္။ နအဖ ဥပေဒအမွတ္ - ၁၅/၂၀၁၀ ျဖစ္ေသာ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရအဖြဲ႔ ဥပေဒ ကုိ ၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလ ၂၁ ရက္ေန႔ကပင္ ျပ႒ာန္းထားသည္။

၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံဥပေဒ အခန္း ၇၊ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ၊ ပုဒ္မ - ၁၁၄ တြင္ “ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံ အစိုးရအဖြဲ႔ကို ပုဒ္မ - ၅၆ အရ ခန္႔ထားေသာ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ဝန္ႀကီးမ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းရမည္။” ဟု ပါရွိသည္။ ပုဒ္မ - ၅၆(၁) တြင္ “ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္က အမည္တင္သြင္းေသာပုဂၢိဳလ္အား ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ခန္႔ထားရမည္။ ထို ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္သည္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအဖြဲ႔၏ အႀကီးအမွဴးျဖစ္ရမည္။” ဟုလည္း ျပ႒ာန္းထားသည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။

ယခု ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၉၉ (က) တြင္ “ႏုိင္ငံေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အႀကီးအကဲသည္ ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတ ျဖစ္သည္။” ဟု ေဖာ္ျပပါရွိသည္။ သမၼတ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ျဖစ္ေၾကာင္း ေပၚလြင္ပါသည္။ ျပည္ေထာင္စု ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ကုိ ဤ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္ကုိ လုံးဝ မေတြ႔ရွိရပါ။ ပုဒ္မ -၂၀၀ (ဂ) တြင္ “ျပည္ေထာင္စု ဝန္ႀကီးမ်ား” ဟုေဖာ္ျပထားေသာ ဝန္ႀကီးမ်ားကို ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲရန္ ျပည္ေထာင္စု ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္က မလိုအပ္ေတာ့ၿပီေလာ။ လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနရေသာ ဝန္ႀကီးဌာနအားလံုးကို သမၼတႏွင့္ ဒုသမၼတ ႏွစ္ဦးတည္းက အကြက္စိေအာင္ ႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲႏုိင္ပါမည္ေလာ။


သမၼတစနစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္႐ုံမွ်ျဖင့္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ လံုးဝ မထားရွိျခင္းမွာ တုိင္းျပည္၏ ကြက္လပ္ႀကီးတခုအျဖစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကုိ အားနည္းေစၿပီး လာဘ္ေပးလာဘ္ယူ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈမ်ားကို အားေပးအားေျမႇာက္ျပဳရန္ လမ္းဖြင့္ေပးထားသလို ျဖစ္ေနပါသည္။ သမၼတသည္ ဥပေဒျပဳ အာဏာကုိေရာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အာဏာကုိပါ ႏွစ္ႀကိဳး သုံးႀကိဳးကုိင္စနစ္ကုိ က်င့္သုံးႏိုင္ရန္ ဤကဲ့သို႔ ျပ႒ာန္းထားေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရပါသည္။

ပုဒ္မ – ၂၁၆ တြင္ “ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ ျပည္ေထာင္စု၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အာဏာသည္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္က ဥပေဒျပဳႏုိင္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈဆုိင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ားသုိ႔လည္း သက္ေရာက္ပ်ံ႕ႏွ႔ံသည္။” ဟု ေဖာ္ျပခ်က္မွာ ဥပေဒျပဳ အာဏာကိုပင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာက လႊမ္းမိုးထားသည္ကို ထင္ဟပ္ေစသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္ျဖစ္ေနပါသည္။ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္၏အထက္တြင္ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရကို ထားရွိခြင့္ေပးထားျခင္းမွာ ႏိုင္ငံအတြက္ ႀကီးမားသည့္အႏၱရာယ္ကိုသာ ျဖစ္ေပၚေစႏိုင္ပါသည္။ ထိုသို႔ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ေသာ အျဖစ္အပ်က္မ်ား၊ ႏုိင္ငံတကာ သင္ခန္းစာမ်ားကို ေလ့လာအတုယူၿပီး ဤကိစၥကို လုံးဝ ျပင္ဆင္သင့္ပါသည္။ စစ္ဗ်ဴ႐ိုကေရစီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးက ျပ႒ာန္းခုိင္းသည့္ဥပေဒမ်ားကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ႀကီးက လုိက္နာ၍ ျပ႒ာန္းေနရသည္ကို ထြက္ေပၚလာသည့္ ေလာေလာဆယ္ဥပေဒမ်ားကို ၾကည့္ရႈေလ့လာျခင္းအားျဖင့္ ေတြ႔ျမင္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

ပုဒ္မ – ၂၀၁ တြင္ အမ်ဳိးသား ကာကြယ္ေရးႏွင့္ လုံျခံဳေရးေကာင္စီကုိ အဖြဲ႔ဝင္ (၁၁) ဦးျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားသည္။ ၁၁ ဦးတြင္ တဦးတည္းသာ အရပ္သားျဖစ္ေနသည္ကို အထင္အရွား ေတြ႔ရွိေနရပါသျဖင့္ စစ္ဗ်ဴ႐ုိကရက္ လုံျခံဳေရးေကာင္စီကသာ တုိင္းျပည္ကုိ အုပ္ခ်ဳပ္ေနေၾကာင္း ျငင္းကြယ္၍မရေတာ့ပါ။ အရပ္သားအစိုးရတရပ္ကို မည္သို႔ ထူေထာင္ပါမည္နည္း။ အရပ္သား ျပည္သူ႔အစိုးရတရပ္ကို ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္လုိသည့္ ဆႏၵသေဘာထားေဖာ္ျပခ်က္ တခ်က္တေလမွ် ပါမလာသည္ကိုသာ ေတြ႔ျမင္သုံးသပ္ရပါသည္။ နိဒါန္း ေဖာ္ျပခ်က္ပါ “ႏိုင္ငံေတာ္၌ တရားမွ်တျခင္း၊ လြတ္လပ္ျခင္း၊ ညီမွ်ျခင္းတည္းဟူေသာ ေလာကပါလတရားမ်ား ထြန္းကားေစလွ်က္ တုိင္းရင္းသား ျပည္သူအမ်ား ၿငိမ္းခ်မ္း သာယာဝေျပာေရး” ဆုိသည့္မူႏွင့္ လုံးဝ ဆန္႔က်င္ေနပါသည္။ ျပည္သူအမ်ား ၿငိမ္းခ်မ္းသာယာဝေျပာေရးျဖစ္သည့္ ျပည္သူ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမူကို ဆန္႔က်င္ထားေသာ စစ္ဗ်ဴ႐ိုကရက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္မည့္ မည္သည့္ ပုဒ္မကိုမဆို ပယ္ဖ်က္သင့္ပါသည္။

ပုဒ္မ – ၂၁၅ တြင္ “ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတသည္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ အရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဥပေဒတရပ္ရပ္အရေသာ္လည္းေကာင္း မိမိအားအပ္ႏွင္းထားသည့္ တာဝန္ႏွင့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ားကုိ က်င့္သုံးေဆာင္ရြက္မႈ သို႔တည္းမဟုတ္ က်င့္သုံးေဆာင္ရြက္ေနသည့္အေနျဖင့္ ျပဳခဲ့ေသာျပဳလုပ္မႈအတြက္ မည္သည့္လႊတ္ေတာ္ မည္သည့္ တရား႐ုံးတြင္မွ် ေျဖရွင္းရန္ တာဝန္မရွိေစရ။ သို႔ရာတြင္ ဤကဲ့သုိ႔ တာဝန္မရွိျခင္းသည္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတအား ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒပါ စြပ္စြဲျပစ္တင္ျခင္းႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ သက္ဆုိင္ျခင္း မရွိေစရ။” ဟု ေဖာ္ျပထားခ်က္သည္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ တရားစီရင္ေရးအာဏာကို ေျဗာင္စိန္ေခၚလုိက္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ တရားဥပေဒ၏ အထက္တြင္မည္သူမွ် မရွိေစရဟုဆုိေသာ္ျငားလည္း သမၼတရွိေနသည္ကို ဤပုဒ္မက ျငင္းပယ္ဆန္႔က်င္ထားသျဖင့္ ျပင္ဆင္ျပ႒ာန္းရမည့္ ပုဒ္မစာရင္းတြင္ ထည့္သြင္းသင့္ပါသည္။

ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးမ်ား ခန္႔အပ္တာဝန္ေပးျခင္း ပုဒ္မ ၂၃၂ (ခ) (၁) တြင္ “လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားထဲက ျဖစ္ေစ၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ မဟုတ္သူမ်ားထဲကျဖစ္ေစ ပုဒ္မခြဲ (က) ပါ သတ္မွတ္ထားသည့္ အရည္အခ်င္းမ်ားႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ သင့္ေလ်ာ္သည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကုိ ေရြးခ်ယ္ရမည္။” ဟုပါရွိသည့္အတြက္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ မဟုတ္သူလည္း ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။ ျပည္သူ႔ကုိယ္စားျပဳမႈမရရွိသည့္ မည္သူ႔ကိုမဆို ျပည္ေထာင္စုအဆင့္တြင္ တာဝန္ေပးအပ္ရန္ မသင့္ေတာ္ပါ။ သမၼတက လက္သင့္ရာ စားေတာ္ေခၚႏုိင္သည့္ အာဏာရရွိထားျခင္းမွာ ဒီမိုကေရစီမူႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေနပါသည္။ ထုိ႔ျပင္ ပုဒ္မ ၂၃၂ (ည) (၁) တြင္” ျပည္ေထာင္စု ဝန္ႀကီးသည္ ႏုိင္ငံ့ဝန္ထမ္းျဖစ္လွ်င္ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးအျဖစ္ ခန္႔အပ္တာဝန္ေပးျခင္းခံရသည့္ေန႔မွစ၍ တည္ဆဲ ဝန္ထမ္း စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းမ်ားႏွင့္အညီ ႏိုင္ငံ့ဝန္ထမ္းအျဖစ္မွ အၿငိမ္းစားယူၿပီးျဖစ္သည္ဟု မွတ္ယူရမည္။” ဟုပါရွိေသာ္လည္း ပုဒ္မ ၂၃၂ (ည) (၂) တြင္ “ကာကြယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန၊ ျပည္ထဲေရးဝန္ႀကီးဌာနႏွင့္ နယ္စပ္ေရးရာ ဝန္ႀကီးဌာနမ်ားအတြက္ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးမ်ားအျဖစ္ ခန္႔အပ္ထားျခင္းခံရေသာ တပ္မေတာ္သားမ်ားသည္ တပ္မေတာ္မွ အၿငိမ္းစားယူရန္ သို႔မဟုတ္ ႏုတ္ထြက္ရန္မလို” ဟု ျပ႒ာန္းထားခ်က္မွာ ဝန္ထမ္းႏွင့္ တပ္မေတာ္သားကို အက်ဳိးခံစားခြင့္ ခြဲျခားလိုက္ျခင္း သက္သက္ျဖစ္ေနပါသည္။ စကားရပ္မ်ားအရလည္း တပ္မေတာ္သားသည္ ဝန္ထမ္းျဖစ္ေၾကာင္း ျပဆုိထားၿပီးျဖစ္သျဖင့္ ပုဒ္မ ၂၃၂(ည) (၁) ႏွင့္ညီညြတ္ေစရန္ ဤပုဒ္မ ၂၃၂ (ည) (၂) ကို လုံးဝ ပယ္ဖ်က္သင့္ပါသည္။

တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရ သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစုိးရ၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာကုိ ေဖာ္ျပသည့္ ပုဒ္မ ၂၄၉ တြင္ “ဖြဲ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ တိုင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရ၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အာဏာသည္ တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္က ဥပေဒျပဳႏုိင္ေသာ ကိစၥရပ္မ်ားသုိ႔ သက္ေရာက္ ပ်ံ႕ႏွ႔ံသည္။ ထုိ႔ျပင္ ျပည္ေထာင္စုဥပေဒတရပ္ရပ္အရ တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရအား ေဆာင္ရြက္ခြင့္ျပဳသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားသို႔လည္း သက္ေရာက္ပ်ံ႕ႏွံ႔သည္။” ဟုေဖာ္ျပထားသည္မွာ အစိုးရ၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈအာဏာက တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္၏ ဥပေဒျပဳႏုိင္ေသာကိစၥရပ္မ်ားေပၚ လႊမ္းမိုးထားေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။ ပုဒ္မ ၂၁၆ ကဲ့သို႔ ျပည္ေထာင္စုမွာအတိုင္း ျဖစ္ေနပါသည္။ ဤေနရာတြင္ ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႔စည္းပုံ အရသာ ဖြဲ႔စည္းမည္ဆိုပါက ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာအထက္တြင္ ျပည္နယ္အစုိးရ လုံးဝ မရွိရပါ။ ဥပေဒျပဳ လႊတ္ေတာ္က ျပ႒ာန္းလုိက္သည့္ဥပေဒကုိသာ အစုိးရက လုိက္နာက်င့္သုံးရပါမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ား၏ အခန္းက႑ကို ျမႇင့္တင္ရန္လိုအပ္ပါသျဖင့္ ဤပုဒ္မအားလည္း ဖ်က္သိမ္းၿပီး ျပည္ေထာင္စုပီျပင္သည့္ ျပည္နယ္ဥပေဒျပဳ လႊတ္ေတာ္မ်ားကို တည္ေဆာက္ႏုိင္မည့္ပုဒ္မမ်ားကိုသာ ထည့္သြင္းျပ႒ာန္းသင့္ပါသည္။

တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ခန္႔အပ္တာဝန္ေပးျခင္းဆိုင္ရာ ပုဒ္မ ၂၆၁ (ဂ) တြင္ “ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတသည္ တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္၏ သေဘာတူညီခ်က္ရရွိၿပီးသည့္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္အား သက္ဆိုင္ရာ တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ ခန္႔အပ္ တာဝန္ေပးရမည္။” ဟုေဖာ္ျပထားသည္။ ပုဒ္မ ၂၄၇ (က)တြင္ “တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအႀကီးအမွဴးကို တိုင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဟု ေခၚေဝၚရမည္။” ဟုသာေဖာ္ျပပါသည္။ ျပည္ေထာင္စုမွာကဲ့သို႔ သမၼတဟု ေခၚေဝၚရမည္ဟု မေဖာ္ျပေသာ္လည္း” “အႀကီးအမွဴး သို႔မဟုတ္ အႀကီးအကဲ” ဟု ေဖာ္ျပသင့္ပါသည္။ ျပည္ေထာင္စု မပီသမႈ တခ်က္ကုိ ေတြ႔ရွိရပါသည္။ လက္ရွိ တုိင္းေဒသႀကီး ႏွင့္ ျပည္နယ္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ားသည္ မိမိတိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ မိမိျပည္နယ္မွ ေရြးခ်ယ္ထားျခင္းခံရသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ားမဟုတ္သည္မ်ားကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ျပည္နယ္တို႔ရွိ ျပည္သူလူထု၏ ေရြးခ်ယ္ခန္႔ထားသည့္ပုဂၢိဳလ္မ်ားမဟုတ္ဘဲ ခန္႔အပ္အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ဗ်ဴ႐ုိကေရစီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရားျဖစ္ေၾကာင္း ပီျပင္စြာ ေတြ႔ရွိရပါသည္။ ျပည္သူ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ေဝလာေဝးၿပီး တလြဲတေခ်ာ္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနသည့္ အေျခအေနကိုေရာက္ရွိေနသည့္အတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရားတစုံလုံးကို အသစ္ျပင္ဆင္ ျပ႒ာန္းသင့္ပါသည္။

တုိင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႔႐ုံး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ႔႐ုံးဆုိင္ရာ ပုဒ္မ - ၂၆၀ တြင္ “တိုင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ အေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ေရးဦးစီးဌာန အႀကီးအမွဴးသည္ ရာထူးအေလ်ာက္ သက္ဆုိင္ရာတုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ႔၏ အတြင္းေရးမွဴးျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ အေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဦးစီးဌာနသည္ သက္ဆုိင္ရာ တုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္အစုိးရအဖြဲ႔႐ုံးလည္းျဖစ္သည္။” ဟုလည္းေကာင္း၊ ခ႐ုိင္ႏွင့္ ၿမိဳ႕နယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆုိင္ရာ ပုဒ္မ - ၂၈၈ တြင္ “ခ႐ိုင္အဆင့္ ႏွင့္ ၿမိဳ႕နယ္အဆင့္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ႏုိင္ငံ့ဝန္ထမ္းမ်ားအား တာဝန္ေပးေဆာင္ရြက္ေစရမည္။” ဟုလည္းေကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္ကုိ ေတြ႔ရပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရး မရမီက ကိုလိုနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱယားျဖင့္ တုိင္းျပည္ကုိ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည့္ ပုံသ႑ာန္ႏွင့္ ဘာမ်ား ကြာျခားပါသနည္း။ ပါလီမန္ေခတ္၊ မ ဆ လ ေခတ္ႏွင့္ ဘာမ်ားကြာျခားပါသနည္း။

ဆန္းစစ္ၾကည့္လုိက္လွ်င္ ေမ်ာက္ေလာင္း ေမ်ာက္ေလာင္းပင္ အတူတူႏွင့္အႏူႏူ ျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။ ဗ်ဴ႐ုိကေရစီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွသည္ ဒီမိုကေရစီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးသုိ႔ အသြင္ကူးေျပာင္းခ်င္သည္ဆုိလွ်င္ ယႏၱယားတစုံလုံးကို ေျပာင္းလဲပစ္ရန္ လုိပါသည္။ ျပည္သူ႔အတြက္ ျပည္သူေတြကုိယ္တုိင္ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ ျပည္သူ႔ဒီမိုကေရစီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးသုိ႔ မုခ် ေျပာင္းလဲပစ္ရမည့္ ေခတ္ေရာက္ေနပါသျဖင့္ ဤပုဒ္မအားလုံးကို ျပန္လည္ျပဳျပင္ ျပ႒ာန္းသင့္ပါသည္။ ရပ္ကြက္ သုိ႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္စပ္ဆုိင္သည့္ပုဒ္မ ၂၈၉ အရ ရပ္ကြက္ သုိ႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စု အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒကို ျပ႒ာန္းသကဲ့သုိ႔ ၿမိဳ႕နယ္၊ ခ႐ုိင္ ၊ တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဥပေဒမ်ားကို ျပ႒ာန္းလာႏိုင္လွ်င္ တနည္းတဖုံ ေျပာင္းလဲလာႏုိင္ပါသည္။ ျပည္သူ႔အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကုိ ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္သည့္ဥပေဒမ်ားကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ စစ္စစ္ကသာလွ်င္ ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။

တိုင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ ဥပေဒခ်ဳပ္ ခန္႔အပ္တာဝန္ေပးျခင္းဆိုင္ရာ ပုဒ္မ ၂၆၆ (ခ) တြင္ “ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတသည္ တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ဥပေဒခ်ဳပ္အျဖစ္ တာဝန္ေပးအပ္ရန္ သက္ဆုိင္ရာတုိင္းေဒသႀကီး သို႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္က သက္ဆုိင္ရာလႊတ္ေတာ္၏ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ တင္ျပလာသည့္ပုဂၢိဳလ္အား တုိင္းေဒသႀကီး သုိ႔မဟုတ္ ျပည္နယ္ဥပေဒခ်ဳပ္အျဖစ္ ခန္႔အပ္တာဝန္ေပးရမည္။” ဟု ျပ႒ာန္းထားခ်က္ကို ေတြ႔ရပါသည္။ ပုဒ္မ ၂၆၆ (က)အရ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ မဟုတ္သူမ်ားထဲကျဖစ္ေစ - ဟုလည္းေကာင္း၊ ပုဒ္မ ၂၆၆(က)(၂) အရ အသက္ကန္႔သတ္ခ်က္မွအပ ပုဒ္မ ၁၂၀ တြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအတြက္ သတ္မွတ္ထားေသာ အရည္အခ်င္းမ်ားႏွင့္ ျပည့္စုံသူဟုလည္းေကာင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။

ပုဒ္မ ၁၂၀ (ဂ) တြင္ “ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္အျဖစ္ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံရသည့္အခ်ိန္ႏွင့္ တဆက္တည္း ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္တြင္ အနည္းဆုံး ၁၀ ႏွစ္ အေျခခ်ေနထုိင္ခဲ့သူ။ (ဃ) ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ျခင္းဆုိင္ရာ ဥပေဒတြင္ သတ္မွတ္ထားသည့္ အရည္အခ်င္းႏွင့္ျပည့္စုံသူ” ဟု အထင္အရွားျပ႒ာန္းထားခ်က္ႏွင့္ ပုဒ္မ ၂၆၆(က) အရ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မဟုတ္သူမ်ားထဲကဟု ေဖာ္ျပခ်က္တို႔သည္ ဆန္႔က်င္ကြဲလြဲလွ်က္ရွိပါသည္။

လက္ရွိ တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္တြင္ ခန္႔အပ္ထားသည့္ တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ျပည္နယ္ ဥပေဒခ်ဳပ္အားလုံးမွာ ဝန္ထမ္းမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရပါသည္။ ျပည္သူက ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ထားျခင္းမရွိေသာ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားနည္းတူ တူညီခန္႔အပ္ထားျခင္းျဖစ္သည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္။ တရားခြင္တြင္သာ အမႈလုိက္ပါေဆာင္ရြက္ေနရသည့္ တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္အဆင့္ရွိ ဥပေဒဝန္ထမ္း အဆင့္(၁) သို႔မဟုတ္ (၂) တို႔ အေနျဖင့္ ဝန္ထမ္းသက္သက္သာ ထမ္းေဆာင္ဖူးသူမ်ားျဖစ္ပါသည္။ ျပည္သူေရးရာ ကၽြမ္းက်င္သူ၊ ျပည္သူ႔ကုိယ္စားလွယ္မ်ား မဟုတ္သည့္အတြက္ တုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္အဆင့္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားေလာက္ ျပည္သူကုိ ကုိယ္စားျပဳႏိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။ ျပည္သူ႔ကိုယ္စားလွယ္စစ္စစ္မ်ားျဖစ္မွသာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္တြင္ ျပည္သူကုိ ကုိယ္စားျပဳခြင့္ရွိပါသည္။ ဤသည္မွာ ဒီမိုကေရစီမူျဖစ္ပါသည္။ ဒီမိုကေရစီေျပာင္းျပန္ျဖင့္ ခန္႔အပ္တာဝန္ေပးသည့္စနစ္ကို ေဖာ္ေဆာင္ေနသည့္ ယခုကဲ့သုိ႔ေသာ ပုဒ္မအားလုံးကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ ေရးဆြဲသင့္ပါသည္။

ျပည္နယ္ႏွင့္တုိင္းေဒသႀကီးအဆင့္ရွိ လႊတ္ေတာ္မ်ား၏ ဥပေဒျပဳမႈအခန္းက႑ကို ေမွးမွိန္ေစပါသည္။ တုိင္းႏွင့္ ျပည္နယ္ အသီးသီးရွိ တုိင္းရင္းသား အမ်ဳိးသားျပည္သူမ်ားဆုိင္ရာ ဥပေဒျပဳမႈမ်ားကို အေလးအနက္ထားရန္ အထူးလုိအပ္ပါသျဖင့္ ေရွးေရး အေျမာ္အျမင္ေကာင္းေကာင္းျဖင့္ သေဘာထားမွန္သင့္ပါသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ ေကာင္းမြန္ေသာအစုိးရတရပ္အား အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္မည့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအခန္းက႑ကုိ အသစ္ျပန္လည္ျပ႒ာန္းသင့္ပါသည္။ အနာဂတ္ျပည္ေထာင္စုစစ္စစ္ႏွင့္ ေကာင္းမြန္ေသာအစိုးရတရပ္ ေပၚေပါက္ေရး လႈပ္ရွားမႈတုိင္းကို အားေပးျမႇင့္တင္ေပးရပါလိမ့္မည္။

ဦးမ်ဳိး(ဥပေဒ) 
၁၉ - ၅ -၂၀၁၂ 

No comments:

Post a Comment